Ontwikkeling, organisatie en onderzoek lesprogramma
Schrijflab op school
Noordje Amsterdam
Periode: 2019-2020
De opdracht
Tijdens een pilotjaar op basisschool de Botteloef in Amsterdam Noord, heb ik de opdracht gekregen om het lesprogramma ‘Schrijflab op school’ te beoordelen en te verbeteren waardoor het programma als een kant-en-klare format kan worden ingezet op basisscholen.
Ik was verantwoordelijk voor het verbeteren van de structuur van het programma en ook voor de verbetering van de opbouw, onderwerpen en inhoud. In samenwerking met het Amsterdam UMC heb ik een onderzoek georganiseerd om het effect van het lesprogramma te meten. Hierbij kunnen leerlingen, leerkrachten, gastdocenten en ouders terugblikken op de ontwikkeling die ze hebben doorgemaakt en wat de kinderen hebben geleerd. De portfoliomap die ik heb opgesteld geeft inzicht in het werk van de kinderen, informatie over de gastdocent en het lesprogramma.
Aandachtsgebieden & invulling
Naast les in taal en spelling van hun eigen leerkracht, maken basisschoolkinderen spelenderwijs kennis met het schrijversvak. Gespecialiseerde gastdocenten, waaronder een scriptschrijver, een romanschrijver, een kunstenaar en een acteur, geven les in hun vakgebied waarbij de focus ligt op taalontwikkeling en creativiteit. Het zelf bedenken, verwoorden en verbeelden van verhalen door de kinderen staat centraal.
Doel
Door aandacht en ruimte te geven aan hun eigen verhalen, werken basisschoolleerlingen aan hun zelfvertrouwen. Ze krijgen meer plezier in lezen en schrijven en werken spelenderwijs aan hun taalontwikkeling.
Doelgroep
Kinderen van 6 tot 18 jaar
Over de opdrachtgever
Noordje organiseert kunst- en taalprojecten in Amsterdam Noord. Hun motto luidt: Jezelf durven laten zien in beeld en taal. Met het onderschoolse lesprogramma ‘Amsterdam Schrijflab op school’ stelt Noordje taalontwikkeling en creativiteit centraal.
Naar de website van Noordje.